Pytania i odpowiedzi

Pytania:

Jak wybrać odpowiednią tablicę interaktywną ?

Czym różni się tablica dotykowa od tablicy obsługiwanej piórem lub wskaźnikiem ?

Czy mobilna tablica interaktywna to dobry zamiennik standardowej tablicy interaktywnej ?

Jak mogą zwiększyć efektywność nauczania cyfrowe pracownie językowe ?

Do czego służą piloty ?

Czy istnieje efektywny program komputerowy wspierający naukę w szkole ?

Dlaczego warto wyposażyć szkolną pracownię w terminale NComputing ?

Q?

Jak wybrać odpowiednią tablicę interaktywną ?

A.

Ceny tablic interaktywnych w ostatnim czasie spadły choć i tak nadal dla wielu firm, instytucji jest to poważny wydatek. Dobranie właściwej tablicy zagwarantuje oszczędność budżetu przy jednoczesnym komforcie pracy. Odpowiadając na pytanie należy przede wszystkim wiedzieć do czego ma służyć tablica interaktywna. Innymi parametrami powinna się charakteryzować tablica w małej szkolnej klasie a innymi w dużej auli firmy szkoleniowej.

Wybierając nowoczesną tablicę do szkolnej sali należy zwrócić przede wszystkim uwagę na to czy to narzędzie prezentacyjne będzie bezpieczne i trwałe. W firmowych salach  szkoleniowych znaczenie ma wielozadaniowość oraz praktyczny design.

Bezpieczeństwo i trwałość

Tablica powinna być solidnie przytwierdzona w oryginalne, przystosowane miejsce uchwytów. Najbezpieczniej scedować usługę montażu i instalacji na dostawcę sprzętu, który powinien oferować taką możliwość - zazwyczaj nieodpłatnie. Mając na miejscu obsługę monterów sprzętu multimedialnego zawsze można liczyć na ich krótki i treściwy instruktaż użytkowania narzędzia prezentacyjnego. Przytwierdzenie do ściany to tylko alternatywa gdyż jest również możliwość przymocowania tablicy do specjalnego stojaka na kółkach. Jest to wygodny sposób, szczególnie w większych salach, gdyż jest możliwość przemieszczania tablicy. Można ją np. ustawić w stronę określonej części widowni lub w razie potrzeby można ją łatwo wyprowadzić z sali. Tablica powinna cechować się dużą odpornością na przypadkowe lub nawet umyślne uszkodzenia. Ewentualne przewody powinny być odpowiednio zabezpieczone, a sama tablica powinna mieć odporną na zarysowania powierzchnię i nie posiadać ruchomych elementów.

Wymiary

Wielkość tablicy interaktywnej jest istotnym elementem. Szukając właściwego rozmiaru przekątnej powinno się uwzględnić oczywistą zasadę: im dłuższa i większa sala tym większa tablica. Również wiek oraz predyspozycje odbiorców mają tu znaczenie: dla osób starszych lub np. dzieci z częstymi wadami wzroku powinno się dobrać oczywiście duży rozmiar tablicy multimedialnej. Producenci i dystrybutorzy najczęściej podają wymiary w calach przekątnej tablicy. Najczęstszym minimum jest przekątna 79`, co daje ok 200 cm przy bokach np.  160 cm x 121 cm, sprawdza się w klasach ok 20-25 osobowych. Podczas dokonywania zakupu należy dopytać sprzedawcę o rozmiar powierzchni roboczej tablicy. Często bywa, że producent podaje rozm. np. 82` ale powierzchnia robocza i aktywna to tylko 80 cali. Różnice wynikają z grubości obramowania i/lub części przeznaczonej na reakcję.

Funkcje

 "Interaktywność" tablicy interaktywnej polega na reakcji na dotyk lub wskazanie punktu na wyświetlanym obrazie. Reaktywność, rozumiana jako czułość na dotyk, jest w różnych wariantach technologicznych. Tablica może reagować wyłącznie na dotyk specjalnego pisaka, na każdy dotyk lub wskazanie specjalnym, laserowym wskaźnikiem.  Tablice w technologii elektromagnetycznej reagują tylko na specjalne pisaki (dołączane do zestawu). Są trwałe ponieważ ich konstrukcja i zasada działania nie jest zbyt wyszukana. Powierzchnia tablicy jest czuła na emitujące przez pisak zasilany bateriami minimalne napięcie. Warto upewnić się na ile punktów jednocześnie może reagować tablica, np. w przypadku 2 będzie możliwość jednoczesnej pracy ucznia i nauczyciela lub 2 uczniów. Wygodniejszą w użytkowaniu tablicy technologią jest pozycjonowanie w podczerwieni i czułość na każdy dotyk (touch). Wygodniej steruje się aplikacjami używając samych palców niż np. celując specjalnym pisakiem. Praca reakcji tablicy interaktywnej na dotyk palca przypomina tą, którą znamy ze zwykłych tabletów. Tablice dotykowe mają zazwyczaj więcej punktów czułych na dotyk (ok 10). Tablice mogą również reagować na wskaźnik podczerwieni podświetlany widzialnym światłem laserowym. Trzymając w ręce wskaźnik wielkości pióra, emituje się laserowy, czerwony punkt świetlny na tablicy i używa się go jak kursora myszy w komputerze. Opcjonalnie wbudowana w niektórych tablicach technologia Wi-Fi pozwala na zdalne przesłanie sygnału ze specjalnego, zdalnego tabletu interaktywnego.  Praca na takim tablecie interaktywnym (touchpad do tablicy) przypomina pracę touchpada w komputerze. Mają jednak one bardziej rozbudowaną czułość i można po nich pisać jak po kartce papieru a ruch rysika przenoszony jest bezprzewodowo na tablicę interaktywną. Można siedzieć przy biurku lub na końcu sali i jednocześnie zarządzać aplikacjami na tablicy.

Coraz bardziej modnym i wygodnym narzędziem współczesnych szkoleniowców staje się przenośna, mobilna tablica interaktywna. Jest to kompaktowe urządzenie, które odbiera ruch ze wskaźników na każdym wyświetlanym obrazie. Poza kieszonkowymi rozmiarami zaletą jest możliwość stworzenia interaktywnego ekranu z każdej powierzchni (telewizor, ekran komputera, biały ekran na stojaku, ściana, itp.).

Pamiętajmy, że każda tablica interaktywna daje możliwość wykorzystania jej jak tablicy klasycznej czy flipchartu, pozwalając pisać pisakami suchościeralnymi. Oczywiście tej możliwości nie daje mobilna tablica interaktywna ponieważ jest tylko urządzeniem odbierającym położenie i akcję wskaźnika z dowolnej powierzchni. Do każdej tablicy potrzebne jest również źródło obrazu z projektora multimedialnego. Projektor (często mylnie utożsamiany z rzutnikiem) wyświetla obraz z komputera na tablicy. W dużej mierze komfort pracy zależy również od zastosowanego modelu projektora.

Q?

Czym różni się tablica dotykowa od tablicy obsługiwanej piórem lub wskaźnikiem ?

A.

Dotykowe ekrany obecnie to podstawa nowoczesnego rynku elektroniki. Jej popularność i zalety obserwujemy w smartfonach, tabletach czy już nawet komputerach hybrydowych. Podobnie rzecz się ma w nowoczesnych tablicach interaktywnych. Można łatwo pisać i rysować palcem. Wygodnie steruje się również narzędziami dostępnymi w oprogramowaniu tablicy: linijkę można przykładać dwoma rękami lub np. figury geometryczne z łatwością obracać i powiększać dwoma palcami. Mniej zaawansowane tablice obsługują specjalny wskaźnik, tzw. pióro (przypomina je kształtem i funkcją) oraz wskaźnik podczerwieni z laserowym podświetleniem. Pióro i wskaźnik są zasilane dedykowanymi bateriami.

Q?

Czy mobilna tablica interaktywna to dobry zamiennik standardowej tablicy interaktywnej ?

A.

Standardowa, stacjonarna tablica jest na specjalnym stojaku lub przymocowana do ściany w sali szkoleniowej. Daje poczucie bezpieczeństwa i stanowi podkreślenie całości dydaktycznego designu sali. Po skierowaniu źródła obrazu projektora tablica od razu gotowa jest do pracy, czyli na odbieranie bodźców dotyku lub ze wskaźnika. Inną zaletą takiej tablicy jest to, że można po niej pisać zwykłymi pisakami by następnie móc to wyczyścić gąbkom do pisaków.

Kompaktowe urządzenie rejestrujące sygnały ze wskaźników czyli mobilna tablica interaktywna jest idealnym rozwiązaniem dla każdego szkoleniowca. Rozmiary urządzenia pozwalają na łatwe przenoszenie. Prosta i szybka kalibracja pozwala uczynić interaktywnym prawie każdy wyświetlany obraz. Atrakcyjna cena często bywa elementem decydującym o zakupie w szkołach. Mobilna tablica wówczas montowana jest na stałe, obok projektora multimedialnego. Za ekran wyświetlanej projekcji może posłużyć biała tablica lub nawet tylko biała ściana.

Tablica interaktywna w wersji mobilnej, przenośnej jest zatem wygodnym i ekonomicznym rozwiązaniem dla użytkowników, którym nie zależy na stacjonarnym i wielozadaniowym narzędziu prezentacyjnym jakim jest tablica standardowa.

Q?

Jak mogą zwiększyć efektywność nauczania cyfrowe pracownie językowe ?

A.

Każda nowoczesna uczelnia mająca w swojej ofercie nauczanie dowolnego języka obcego powinna dysponować, oprócz zaplecza merytorycznego, odpowiednimi narzędziami szkoleniowymi. Sala do nauki języka angielskiego, niemieckiego lub każdego innego powinna być swojego rodzaju laboratorium językowym. Nauczyciel lub szkoleniowiec powinien umieć wykorzystywać nowoczesne metody szkoleniowe przy jednoczesnym odpowiednim angażowaniu uczących się.  Odpowiednia infrastruktura sali pozwala m.in. na możliwość odsłuchiwania wzorcowych wyrażeń w słuchawkach oraz wypowiedzi z opcją rejestrowania dialogu. Część sterująca zestawu dydaktycznego dodatkowo umożliwia łączenie foniczne ze sobą wzajemnie uczniów. Właściwy program komputerowy zapewnia lżejszą ale wydajniejszą pracę prowadzącego zajęcia. Skuteczność nauczania jest większa w tak zaopatrzonej sali językowej dzięki wyraźnej dźwięczności nauczanych zwrotów w języku obcym oraz poprzez zaangażowanie czynne uczniów: słuchanie w słuchawkach, dokładne rejestrowanie przez mikrofon, możliwość trafniejszej oceny wypowiedzi, możliwość wzajemnego dialogu z wybraną grupą uczniów.

Q?

Do czego służą piloty ?

A.

Wyobraźmy sobie sytuację, że wykładowca lub szkoleniowiec chce przeprowadzić test sprawdzający wiedzę w sali liczącej zaledwie 30 osób. W zwykłych salach i z tradycyjnym podejściem do pracy prowadzący rozdaje ksero kartki, na której wcześniej opracował zestaw pytań. Daje określony czas na napisanie uczniom a następnie poświęca swój kolejny czas na sprawdzenie testu. Nawet jak zastosuje odpowiedni klucz sprawdzania to i tak musi uważnie weryfikować odpowiedzi żeby nie popełnić błędu w swoim rzetelnym sprawdzaniu testu. Proces przygotowania (+ewentualny koszt ksero materiałów), pisania i sprawdzania testu jest bardzo czasochłonny oraz wymaga sporego i uważanego zaangażowania audytora.

Niezastąpione w tym przypadku okazuje się stosowanie prostego, zdalnego systemu do przeprowadzania testów, zadań i ankiet. W skład zestawu wchodzą: piloty, małe urządzenie usb (odbiornik) oraz prosty program. Przeprowadzone badanie pozwala uzyskać wyniki na bieżąco, dodatkowo wzbogacone są statystką na wykresach. W programie tworzy się zestawy pytań (można wykorzystać gotowe szablony) i przypisuje się odpowiedzi. Każde małe, zdalne urządzenie (pilot) ma swój numer, który można przypisać na czas zajęć do danego  nazwiska ucznia.

Q?

Czy istnieje efektywny program komputerowy wspierający naukę w szkole ?

A.

W czasach kiedy niewymuszone zainteresowanie i wyjątkową ciekawość w wśród młodego pokolenia zdobywają tablety, laptopy i smartfony, warto wykorzystać to zjawisko w procesach edukacyjnych. Na rynku istnieje wiele aplikacji komputerowych, które mogą wspierać częściowo pracę szkoleniową. Istnieje jednak oprogramowanie, które kompleksowo wspiera zarządzanie uczniami oraz ich nauką w każdej klasie. Program EKLASA jest niezastąpiony w pracowniach komputerowych oraz profesjonalnych salach szkoleniowo-prezentacyjnych ze sprzętem komputerowym. Eklasa ma między innymi możliwość:

  • opcji pokazania pulpitu nauczyciela lub innego ucznia na ekranach wszystkich uczniów w klasie
  • włączenia odtwarzania pliku wideo oraz każdej innej aplikacji w komputerze nauczyciela
  • zastępowania tablicy interaktywnej, pozwalającej na swobodne pisanie i rysowanie
  • swobodnego komunikowania się z uczniami za pomocą czatu tekstowego i powiadomień na pulpicie
  • udostępniania uczniom wspólnej przeglądarki internetowej, dzięki czemu mogą oni śledzić treści wybrane przez nauczyciela (możliwość blokowania stron)
  • prowadzenia dyskusji głosowej (doskonale wspiera nauczanie języków obcych
  • przeprowadzenia wygodnego testu sprawdzającego wiedzę uczących się

Program w łatwy i przystępny sposób umożliwia zarządzanie, nauczanie, współpracowanie oraz testowanie i monitorowanie w klasie.

Q?

Dlaczego warto wyposażyć szkolną pracownię w terminale NComputing ?

A.

Pracownia komputerowa wyposażona w terminale NComputing, którą kompleksowo instalują Systemy Multimedialne, to zmniejszenie kosztów informatyzacji w szkołach o połowę. Wdrażanie rozwiązań NComputing jest proste, przebiega sprawnie a oszczędności są znaczne w porównaniu z instalacją zwykłych rozwiązań deskopowych. W pracowni mogą się odbywać zarówno lekcje informatyczne jak i z języka angielskiego, matematyki, czy przyrody.

Rozwiązanie pracowni informatycznych NComputing odpowiada na potrzeby tworzenia i zwiększania liczby stanowisk komputerowych w szkołach, które mają ograniczone budżety. System tej pracowni komputerowej zapewnia stabilne działanie z pełną funkcjonalnością tak jak w tradycyjnych szkolnych pracowniach IT.